Chevrolet Kalos alias Jahoda (recenzia)

Sep 10 2005

Chevrolet Kalos alias Jahoda (recenzia)

Článok vyšiel pôvodne na Daewooclube v sekcii Showroom.

Keď môj milovaný Kartónek (Škoda 105L) začal pomaly odchádzať, resp. cena opráv prevyšovala moju ochotu investovať, začal som pokukovať po jeho následníkovi. Najskôr som chcel niečo staršie napr. BMW 3 e30 alebo Peugeot 405. Potom som si však uvedomil, že za to, čo postupne vrazím do opráv starého si môžem kľudne zaobstarať nové, alebo ojazdené autíčko s novším dátumom výroby.

Hľadal som niečo do 350 000SK, v bazároch sa toho nájde veľa, ale kvalita občas nestojí za nič a na viac bohvie, kto v tom jazdil pred tým. Tak som postupne zabudol aj na ojazdené autá a vyberal nové. Kandidátom bolo veľa: Suzuki Ignis, Renault Thalia, Hyundai Accent i Getz a Fiat Punto. V predajni Opel/Chevrolet som bol kuknúť iba Corsu, ale tá príliš ma neoslovila a Kalos som kukol iba z rýchlika s tým, že je pridrahý. Zhodou okolností som sa v tejto predajni ocitol asi o týždeň znova a zo srandy som sa spýtal Kalos.

Z ochotnej tety predavačky po chvíľke vyliezlo, že tu má ešte posledný kus z minulej akcie a že by sa dala urobiť ešte priaznivejšia cena. Previezol som sa v predvádzačke a ako som z nej potom vystupoval, povedal som tete nech pripraví faktúru, že ho beriem. Najskôr si myslela, že žartujem, ale neskôr pochopila, že to myslím vážne.

Tak som sa paradoxne stal majiteľom novučičkého sedanu Chevrolet Kalos: farba Super Red, predné okná v elektrike, airbag vodiča, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant a sedadlo vodiča, centrál na DO, kolesá 185/60 R14, zadné zásterky, zadné delené (operadlo) a sklopné sedadlo a rádio Blaupunkt na CD.

Do Jahody, ako sa mimochodom nazýva, som sa postupne zamiloval. Podvozok je naladený skôr na komfortnejšiu jazdu ako na športové zážitky. Celkom dobre si poradí so slovenskými i českými cestami, ale D1 bola príliš. Jazda v pravom pruhu sa miestami nedala vydržať.

Veľkou výhodou Kalosov, hlavne sedanu, je veľmi, ale veľmi dobrá manévrovateľnosť a hlavne otočiť sa s ním dá takmer kdekoľvek.

Od motora 1,4 8V s výkonom 61kW/83 koníkov pri 6500 ot./min. sa priveľa (záleží od vkusu) očakávať nedá. Napriek tomu si však s 1050 kilovým drobcom poradí viac než dobre. Keďže krútiaci moment má svoj vrchol 123Nm pri 3000ot./min., je Kalosík celkom živé autíčko. Dá sa s ním jazdiť veľmi kľudne, ale stačí podradiť a o chvíľku je z neho „drak“.

Pokiaľ sú otáčky pod cca. 3000, tak treba pri predbiehaní podraďovať. Na diaľnici sa Jahoda správa ako doma. Bez problémov ťahá do 150, potom sa jej už ako si príliš nechce, ale čo sa čudovať, keď má maximálku 170km/h. Tiahle stúpania jej tiež nerobia priveľké problémy, aj keď zrýchľovať sa jej v nich príliš nechce.

Slabinou osemventilovej jednaštvorky je jednoznačne spotreba, hlavne po meste. Zo začiatku spapal kľudne štrvť nádrže na 100km. Postupne však spotreba klesá, výrazne skoky sú po tri a päť tisíc km. Teraz plná nádrž vydrží na 500-650km, záleží však na teréne a štýle jazdy. Priemrnú spotrebu mám 7,3l. Ešte mi vadí, že motor celkom rýchlo chladne. Neviem, možno sa mi to len zdá.

Otvorme dvere a kuknime sa na interiér. Prvá vec, ktorú si väčšina ľudí všimne je, že všetko je guľaté. Prístrojovka je prehľadná a presun kontroliek k hodinám mi nijak nevadí, skôr naopak. Naopak výrazne mi vadí absencia dojazdov u sťahovania okien.

Samostatnou kapitolou by mohlo byť pípanie. Zo začiatku ma z toho išiel šľak trafiť. Kľúč v zapaľovaní otvorené dvere – auto pípa. Zapnuté zapaľovanie, nezapnutý pás – auto pípa. Nevypnuté svetlá – auto pípa. Nakoniec už ani neviete, prečo stále pípa a rezignujete.

Veľkou slabinou interiéru sú dvere. Odkladací priestor v nich je nepoužiteľný, dajú sa do neho dať maximálne papiere a autonabíjačka. Ani pol litrovú fľašu tam nenapcháte. Inak je interiér prehľadná, priestranný s množstvom odkladacích miest.

Vpredu je miesta až príliš a vzadu, si myslím, že tiež. Nie som si istý, lebo som tam sedel naposledy v predajni:-) Zatiaľ si nikto nesťažoval. Inak je Jahoda vybavená piatimi bezpečnostnými pásmi a opierkami hlavy. Zadná stredná mi spočiatku vadila vo výhľade, ale zvykol som si.

Štvorramenný volant mi plne vyhovuje a akurát padne do ruky. Páka a radenie sú celkom presné. Nejaké problémy, o ktorých som sa dočítal v iných recenziách, som nezaregistroval. Výhľad z vozidla je relatívne dobrý. S Kartónkom sa to porovnávať nedá, veď asi nikto nezabudne na perfektný výhľad zo Škodoviek. Jediným vážnym nedostatkom je, že Á-čkove stĺpiky sú až príliš široké a často cez ne nie je poriadne vidieť.

Neviem ako hatchback, ale sedan ponúka veľmi veľký kufor, aspoň pre mňa. Ale v pohode sa do neho nabalí aj rodinka s deťmi. Podstatnou výhodou by bolo, keby sa Kalos vyrábal ako liftback (otváranie kufra ako Octavia či Carsima) a nie notchback (terajší spôsob otvárania).

Jahoda dostala postupne do vienka predné zásterky (ktoré sú príliš malé), bočné lišty, alarm a ľakťovú opierku. Pod stromček pribudnú hmlovky a budúcu jar sú na rade poriadne kolesá. Ak náhodou zostanú peniažky nazvyš, tak by som privítal strešné okno.

Kalos mám od 16. mája a od vtedy sme spolu nabehali cca. 5700 šťastných kilometrov. Keď zoberiem pomer cena/výkon, tak som získal „veľa muziky za málo peňazí“.

Plusy:

  • Nízka cena v mojom prípade.
  • Veľa miesta, veľký kufor, pohodlné odvezenie.
  • Pekný dizajn.

Mínusy:

  • Absencia ABS a druhého airbagu, ale to je moja chyba.
  • Trošku vyššia spotreba.
  • Absencia dojazdov okien, pípanie!
  • Neexistuje palubný počítač, ani v najvyššej verzii.
  • Chýba plato na dverách kufru (ale ja ho dorobím:-)

Ak ma ešte niečo napadne, tak dopíšem:-)

No responses yet

Leave a Reply